Vertrouwen, doorzetten en leren lezen

Vertrouwen, doorzetten en leren lezen

Heel zacht hoor ik mijn achterdeur. Nog nadenkend over wie dat kan zijn, zie ik haar staan. In haar handen een doos, op haar gezicht een stralende glimlach. Haar ogen schitteren en ik hoor de woorden uit haar mond komen; “Kom even wat vieren, ik ben geslaagd”!” Ik spring op uit mijn stoel, slaak een gilletje en loop naar haar toe. Terwijl ik haar stevig vastpak voel ik de emotie in mijn lichaam. Blij en opgelucht. Dit heeft ze dubbel en dwars verdiend, onze doorzetter!! Leren doorzetten is belangrijk, ook

Read More

Een leesblessure

Een leesblessure

Woensdagochtend, half elf. De grote oranje leesstoel in groep 3 staat al klaar. Voor de stoel zitten 15 kinderen, op 15 kleine stoeltjes vol verwachting op haar te wachten. Nog wat onwennig neemt Alice plaats. Op haar schoot ligt haar boek. Stevig houdt ze het boek vast. Nog even en dan gaat het gebeuren…. Een half jaar geleden kreeg ik Alice onder mijn hoede met als voornaamste doel; haar leesmotivatie te stimuleren. Een makkie, kun je denken, voor iemand die zo gepassioneerd is van lezen en ervaringen genoeg heeft met

Read More

Strikken en lezen

Strikken en lezen

“Juf , juf…”Ik draai om en zie Job rennend naar me toekomen. Zijn schoen lijkt nog net niet van zijn voet af te vallen. De losse zandkorrels schuiven onder zijn zolen. Job wankelt en struikelt bijna voordat hij hijgend voor mij tot stilstand komt. Zoals elke week staat mijn surveillancebeurt weer op het rooster.  De zon staat hoog aan de hemel en de warmte van haar zonnestralen bedekt mijn huid als een warm dekentje. Heerlijk zijn deze momenten. Rondkijkend geniet ik van alle spelende kinderen om me heen. Naast warmte

Read More

Spelen met letters en woorden

Spelen met letters en woorden

Het is bijna zo ver! Het boek is bij de drukker en wordt half maart verwacht! Met enorm veel plezier heeft een heel team van mensen gewerkt aan de uitgave van het boek ‘Spelen met letters en woorden’. In het boek krijg je als leerkracht van de onderbouw veel praktische tips hoe je ontluikende geletterdheid in groep 1 en 2 anders kunt stimuleren. Hoe je het zó kunt doen dat alle kinderen betrokken en enthousiast raken. Maar ook hoe je de signalen kunt herkennen van kinderen die moeite hebben met

Read More

Wie zaait zal oogsten

Wie zaait zal oogsten

Voor wie het nog niet weet. Naast lezen heb ik nog een fascinatie. Ik ben gek van planten en vogels. Naast ontspanning geven zij mij leerzame lessen. Ze leren me geduldig zijn, hoop houden, doorzetten en me niet uit het veld te laten slaan. Ze leren me dat door het ingrijpen van de mens er grote veranderingen ontstaan en laten me merken welke consequenties mijn eigen inbreng heeft. Al met al, mijn planten en vogels in mijn achtertuin, geven me meer dan je in eerste instantie zou kunnen bedenken. Wanneer

Read More

Goede voornemens

Goede voornemens

Met een glimlach van oor tot oor komt hij binnen. Zijn lichaamshouding verraadt zijn enthousiasme. “Juf, het gaat bijna gebeuren.” Job is in de ban van de 10e dag van de maand. Hij spreekt over zijn lot, over alle voornemens en keuzes die hij gaat maken. Niet eenvoudig want wordt het nu een Porsche of een Bugatti. In deze tijd van het jaar zie ik veel mensen hun voornemens uitspreken. Mensen om me heen gaan minder roken, minder drinken, meer sporten of meer tijd aan hun gezin besteden. Helaas na

Read More

Dikke buik, dikke billen

Dikke buik, dikke billen

Huppelend komt hij binnen. Zijn gezicht spreekt boekdelen.  “Je hebt er zin in”, zeg ik. Teun lacht. Zijn ogen gaan direct naar het boekje op de tafel. Ik zie hem kijken naar het plaatje op de kaft. “Wij hebben ook een boerderij juf”, zegt hij. Ja, dat wist ik natuurlijk. Leren lezen is namelijk een sfeer creëren waarin je wilt lezen. Het is zoeken naar betrokkenheid, naar onderwerpen die een kind interesseren. Ik laat Teun even zijn verhaal doen, over de boerderij weet Teun namelijk genoeg te vertellen. “Kom, nu

Read More

Zelfvertrouwen en lezen

Zelfvertrouwen en lezen

Zijn hoofd is gebogen, zijn wenkbrauwen gefronst en zijn armen liggen geklemd over elkaar. De emoties in zijn lichaam zijn fysiek zichtbaar. De samengeknepen ogen, hangende mondhoeken en samengeperste lippen laten het verdriet duidelijk zien. Plotseling gaat zijn blik naar de stapel boeken op mijn bureau. Een lawine van woorden volgen: “Ik ga niet lezen, lezen is stom, saai, ik doe het niet hoor……….”.Zijn ogen verraden dat er tranen in de maak zijn. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat deze over zijn wangen bungelen. Vroeg of laat leren

Read More

Ik zie, ik zie…….

Ik zie, ik zie…….

Kent u het ook? Het spelletje ik zie, ik zie……Het was ons favoriete spelletje in de auto onderweg naar de camping! Ik zie ik zie wat jij niet ziet…. Spelenderwijs hebben we geoefend en hebben geleerd ons te verplaatsen in wat iemand anders ziet en bedoelt in een omgeving waar nog heel veel meer te zien is. Kijkspelletjes, wie is er niet mee opgegroeid! Ook memory is voor veel jonge kinderen een leuk spel, waar ze heel betrokken en geconcentreerd mee bezig kunnen zijn. Spelenderwijs leren de kinderen te letten

Read More

Herfst en verandering

Herfst en verandering

De hartjesboom in mijn achtertuin staat weer volop in kleur. Zijn groene bladeren wisselen zich in voor oranje/ bruine en gele blaadjes. De grond rondom mijn boom raakt langzaam bedekt met een kleurrijk tapijt. Ook de waterstand wordt weer goed aangevuld. Het regent bijna elke dag en mijn planten doen het er zichtbaar goed van. Zelfs de dieren in mijn tuin laten de wisseling van het seizoen zien. De eekhoorns rennen volop actief in en rondom de notenboom, het roodborstje, de koolmees en het pimpelmeesje vliegen af en aan naar

Read More