De relatie tussen taal, lezen, schrijven en het jonge kind (2)

Taal, lezen en schrijven versterken elkaar. Ze zijn de natuurlijk samenhang tussen spreken, luisteren, lezen en schrijven. Wanneer een kind kan vertellen wat hij in gedachten heeft, kan hij deze gedachten ook (later, leren) op papier te zetten.  Om kinderen de functie te leren van de geschreven taal heb je geen potlood of papier nodig.

Ook kleuters kunnen worden voorbereid op het schrijven. Niet door ze al te laten schrijven voordat hun ruimtelijk inzicht voldoende is ontwikkeld maar door ze mee te nemen op een ontdekkingsreis, door aan de slag te gaan met letterpuzzels, vormherkenning of het sorteren van vormen en/of voorwerpen. Je stimuleert hiermee het kijken en vergelijken. Iets wat ze ook voor het leren lezen, heel hard nodig hebben.

Ga vooral volop aan de slag met de fijne motoriek, het ontwikkelen van kleutervaardigheid en het spelenderwijs stimuleren van letterkennis en aandacht voor het kleuren met de juiste pengreep.  Kleuren is namelijk eenvoudiger dan schrijven waardoor je meer aandacht kunt geven aan de voorwaarden van schrijven. www.dekleurles.com

De functie van taal leer je door voor te lezen, in gesprek te gaan en kinderen aan de hand te nemen in een wereld vol taal. Hierdoor worden ze taalvaardiger, krijgen ze een grotere woordenschat en groeit hun kennis van de wereld. Kennis die later weer nodig is voor het ( leren) lezen en (leren) schrijven van woorden. 

Als leerkracht of ouder kun je kinderen meenemen in een geschreven taal. Je laat zien wat er in een boek getypt is en benadrukt woorden die gebruikt zijn. Daarnaast kun je heel eenvoudig, door de dag heen, kleuters laten ervaren dat het soms fijn is om gesproken taal, een ideetje of informatie op te schrijven. Jij schrijft zelf de ideetjes en teksten op, laat dit aan de kleuters zien en verwoord de functie ervan: ‘Kijk, nu ga ik het niet vergeten, want ik heb het opgeschreven’. Zo leert een kind de functie van geschreven taal en het onderscheid tussen gesproken taal, lezen en schrijven. 

Het belang van taal is niet te onderschatten. De taal op school is vaak anders dan de taal thuis en omvat vele ruimtelijke begrippen, tijdsbegrippen, voorwerpen en activiteiten die wijzen op het leven van elke dag in de klas. Heel veel woorden hangen samen met andere leergebieden en dus ook met schrijven.

Meer weten? We helpen je graag verder. Neem een kijkje op de website voor voorbereiding op leren lezen en de website voor voorbereiding op leren schrijven.

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*