Leren lezen en de juiste vragen stellen

Ooit gehoord van Project Rembrandt? Het was één van mijn favoriete programma’s op de zondagavond. Acht weken lang keek ik naar gepassioneerde getalenteerde amateurschilders die, met al hun energie, het oude ambacht van Rembrandt meester maakten. De schilders kregen kansen om hun talenten te ontdekken, of verder te ontwikkelen. Een geweldig programma, als je het mij vraagt.

Toch kon ik, tijdens uitzendingen, niet altijd mijn gedachten erbij houden. Keer op keer zag en hoorde ik namelijk overeenkomsten met lezen. Want schilderen is, net als leren lezen, vooral in het begin, goed leren kijken naar vormen. Basisvormen wel te verstaan.

En terwijl ik keek naar de worstelingen van de amateurschilders bij het op het doek krijgen van bewegende beelden, kreeg ik mijn leeszwakke leerlingen op mijn netvlies. Ook zij worstelen namelijk. Zij echter op het gebied van klank- letterkoppelingen of directe woordbeeldherkenning.

De kracht van het programma Project Rembandt zat voor mij, in de coachende leraar. Aan de hand nemend, leerden ze de amateurschilders wat belangrijk was. Waar kijk je nu naar, welke vorm zie je, welke vormen zijn van invloed op elkaar en welke overeenkomsten, vergelijkingen of verschillen zie je. Juist deze vragen zijn voor mij onvoorwaardelijk verbonden met lezen. Zij zijn exact de basis van leren lezen. Een basis, die zonder uitleg en extra ondersteuning, soms lastig is voor sommige kinderen.

Een coach hij of zij doet ertoe! Zijn of haar vragen zetten mensen aan tot nadenken, leren volwassenen anders te kijken en zorgen voor duidelijkheid bij kinderen. In het geval van Project Rembrandt zorgden ze ervoor dat de amateurschilders in staat waren om de juiste streken op het doek te kunnen zetten.

Elk kind gun ik een coach zoals in Project Rembrandt. Een leerkracht die een kind leert kijken, begrijpen en in de kracht van hun talent zet, waar dit talent ook zit.

De verschillen in onze breinen zorgen voor verschillende talenten, verschillende manieren van denken en leren. In mijn achterhoofd probeer ik dit steeds mee te nemen. Want juist daar ligt voor mij de sleutel tot leessucces en leesmotivatie.

Toen ik jaren geleden in contact kwam met Balt van Raamsdonk en de methodiek Alfa-bedding was ik me niet altijd bewust van de verschillen in ons brein en de coachende manier van lesgeven. Ik zocht vooral naar een manier om alle kinderen te leren lezen.

Aan de hand van mijn meester, en alle mensen die op mijn pad kwamen, leerde ik, stap voor stap, het belang van (goed)kijken, geduld hebben, creatief zijn, de juiste vragen stellen aan kinderen, de overeenkomsten en verschillen samen met kinderen te onderzoeken, en vormen te verwoorden in de taal van het kind.

Zo kregen al mijn leerlingen (en hun breinen) de basis om te weten hoe vormen en woordpatronen zijn opgebouwd.  Dit alles met een klein doosje met letters, kaartjes met woordpatronen en heel veel passie.

Het belangrijkste vak op school was vroeger lezen en dit is het nog steeds. Daarom voelt mijn project “alle kinderen leren lezen” ook als een oud ambacht. Alfa-bedding is een belangrijk onderdeel binnen dit project. Een project waarmee ik elke dag de talenten van kinderen mag leren ontdekken en verder ontwikkelen.

En jij? Durf jij ook dit project aan te gaan?

Aquilien

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*