Alfa-bedding – leren lezen met een open blik

Ooit eens goed naar jonge kinderen gekeken? Met een onbevangenheid en enthousiasme, bewust en met volle focus zie je ze bezig. Ze laten zich verrassen door een torretje, wat zandkorreltjes, het water uit de kraan of een verfrommelt pappiertje. Je kunt het zo gek niet opnoemen, zij zien dingen die wij niet zien. Alles is nieuw en wordt met een frisse, betrokken blik bekeken.

Hoe komt het dan toch, dat wij deze open blik, deze onbevangenheid als volwassene zo vaak verliezen?

Een kind is nieuwgierig, wil de wereld ontdekken en uitproberen. Hij is niet al van te voren bezig met de vraag of iets leuk is en of de ervaring positief of negatief zal zijn. Een kind stapt in zijn wereld en ondergaat wat er komt. Daarbij benoemen jonge kinderen wat ze zien. Ze kijken naar feiten. Dit komt omdat ze de levenservaringen nog niet hebben waarmee ze de wereld om zich heen kunnen interpreteren.

Als volwassenen hebben we die levenservaringen wel en dat helpt ons om ons goed te kunnen redden. We hoeven niet steeds alles opnieuw te bekijken en  onderzoeken en kunnen sneller conclusies trekken. Dat helpt in veel gevallen echt. Aan de andere kant verliezen we daardoor helaas ook de onbevangenheid wanneer we opgroeien naar volwassenheid. Al onze ervaringen leren ons namelijk wat het resultaat van onze inspanning kan zijn.  Ons brein helpt ons daarbij nog een handje. Negatieve ervaring slaat hij heel goed op. Hiermee beschermt hij ons voor nieuwe tegenslagen en gevaar! En dit gevaar gaan we als volwassenen graag uit de weg, want stel je toch eens voor…….

Jammer, want juist het verliezen van onze onbevangenheid belemmert ons om nieuwe dingen uit te proberen en te ervaren. Hierdoor missen we (soms) waardevolle nieuwe inzichten.

Nieuwe dingen uitproberen en nieuwe inzichten krijgen, het is mij gelukt!

Jaren geleden zat ik vast in allerlei theorieën en methodieken m.b.t. leren lezen en het frustreerde me dat ik een jongen, van bijna 10 jaar, maar niet aan het lezen kreeg. Al mijn ervaringen brachten me niet verder. Totdat ik op zoek ging naar overeenkomsten en vergelijkingen en ik op zoek ging naar nieuwe, andere inzichten en ervaringen van anderen. Mijn ontmoeting met Balt van Raamsdonk liet alles in een stroomversnelling komen. Hij draaide aan knopjes in mijn brein waardoor ik anders kon kijken naar de leesontwikkeling.

Nu een jaar of zeven later, ben ik zo blij met dat wat hij me gebracht heeft. Niet alleen zijn methodiek Alfa-bedding, maar ook alle mensen om hem heen die me hebben “aangezet” om meer met een open blik te kijken en te luisteren naar de ervaringen van anderen. Zo kwam ik tot de ontdekking dat er niet één methodiek is die alle kinderen leert lezen. Juist door te kijken wat er nog meer is, kun je kinderen helpen in hun leesontwikkeling. 

Leren lezen is een complexe vaardigheid. Het leren herkennen van vormen en patronen met hun verschillende klanken en betekenis, het snel en correct ontcijferen van onze geschreven taal vraagt iets van kinderen en in het leesproces ook iets van hun begeleiders. Een open blik kan helpend zijn en laat je nadenken over je eigen (onbewuste) gedrag t.a.v. leren lezen.

De moeite waard om ook eens te proberen!

Aquilien.

Ps. Meer weten over wat Alfa-bedding je kan brengen op het gebied van leren lezen? Neem dan een kijkje op onze site, neem contact met ons op, of stel een vraag via FB of Instagram.

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*