Preventie leesproblemen, wat als….?
Wat als….? Met deze vraag is mijn ontdekkingsreis in de wereld van lees- en spellingsproblemen en in het bijzonder dyslexie begonnen.
Balt van Raamsdonk, de grondlegger van Alfa-bedding®, heb ik in 2016 ontmoet en hij nam me mee in zijn eigen ervaringen in de wereld van dyslexie en de ontdekkingen die hij had gedaan. Hij vertelde ook over de frustratie die hij voelde. Het bleef er maar op lijken dat mensen het wel interessant vonden, maar uiteindelijk met een beroep op de wetenschap toch niet echt met hem mee durfden te denken.
En ik dacht, wat als……
Wat als……blijkt dat er in de huidige aanpak van leren lezen en spellen dingen over het hoofd worden gezien
Wat als……vasthouden aan één uitgangspunt (klank) leidt tot beperking in het waarnemen van de werkelijkheid
Wat als……eenzijdig kijken naar de werkelijkheid leidt tot jonge mensen die geen (of alleen met heel veel frustratie) grip kunnen krijgen op lezen, een basisvaardigheid in onze maatschappij.
Wat als…… er een oplossing gevonden kan worden door te durven/mogen anders te kijken
Wat als……kinderen al jong ervaren dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden
In het jaar na mijn eerste ontmoeting met Balt van Raamsdonk heb ik hem mogen volgen en steeds meer helpen bij de vele presentaties aan leerkrachten, aan geïnteresseerde ouders en RT-ers/IB-ers.
Wat ik zag was eigenlijk altijd verbazing binnen de groep:
Waarom doen we dit eigenlijk niet?
Dit is zo logisch, waar zijn we dit kwijt geraakt?
Of opluchting bij de leerkrachten van de kleutergroepen die ineens weer de aandacht voor de ontwikkeling van jonge kinderen terug zagen komen. Een perspectief dat ze de laatste jaren steeds meer waren gaan missen.
Heel in het kort wat is dan de logica van Alfa-bedding®?
Leer kinderen KIJKEN naar zichtbaar gemaakte taal. Kijken en vergelijken! Laat ze ervaren dat je aan een (woord)patroon betekenis kan geven en dat je dat patroon in detail kunt onthouden met een ‘fotootje in je hoofd’.
Tot slot: wees je er van bewust dat wanneer een woord(patroon) betekenis heeft gekregen en je het herkent, het ook direct een klank oproept in je moedertaal.
Dit is natuurlijk heel kort door de bocht. Daarom zijn we ook bezig om een boek samen te stellen dat gebruikt gaat worden in opleiding en training. Ook zullen wij in de blogs regelmatig verschillende van deze onderwerpen verder uitwerken.
Vanaf 2017 zijn Balt van Raamsdonk en ik gezamenlijk aan de slag gegaan, ondersteunt door het bestuur van de stichting en de fondsen die ook graag een volgende stap wilden zien. Inmiddels zijn er verschillende scholen die met de uitgangspunten van Alfa-bedding® werken in groep 2. Er is een eerste verkennend onderzoek gedaan op een school in Deurne en het komende schooljaar wordt er op een aantal scholen een omvangrijker onderzoek gedaan in Zaandam. Deze onderzoeken doen we samen met het lectoraat Early Childhood van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden.
De resultaten die we zien zijn positief en moedigen ons aan om door te gaan.
Ben je benieuwd naar het vervolg, de resultaten we boeken, de mogelijkheden die er zijn voor opleiding/training, het boek dat in de maak is?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief die we ongeveer 4 keer per jaar uitgeven en je blijft op de hoogte.