Strikken en lezen

“Juf , juf…”Ik draai om en zie Job rennend naar me toekomen. Zijn schoen lijkt nog net niet van zijn voet af te vallen. De losse zandkorrels schuiven onder zijn zolen. Job wankelt en struikelt bijna voordat hij hijgend voor mij tot stilstand komt.

Zoals elke week staat mijn surveillancebeurt weer op het rooster.  De zon staat hoog aan de hemel en de warmte van haar zonnestralen bedekt mijn huid als een warm dekentje. Heerlijk zijn deze momenten. Rondkijkend geniet ik van alle spelende kinderen om me heen. Naast warmte geeft de zon de leerlingen energie. De jassen vliegen op de grond, kinderen klauteren in het klimrek en rennen op het plein. De omgeving vult zich met lachende en spelende kinderen.

Job staat voor mij stil. Zijn gezicht spreekt boekdelen. Hij heeft haast, geen tijd voor een gesprekje. Job is bij mij met een doel. Terwijl hij rondkijkt waar zijn rennende klasgenootjes zijn gebleven, hoor ik nog net; ”Juf, kun je helpen met strikken?” Tijdens het uitspreken van zijn vraag, duwt hij, met een schuine worp, zijn schoen onder mijn neus.

De vraag van Job verbaast me niet. Veel kinderen hebben moeite met een vaardigheid als strikken. Het vraagt iets van een kind, het strikken van een schoen. Sommige kinderen hebben daarbij veel herhaling nodig om een vaardigheid eigen te maken.

Job blijft steeds heen en weer bewegen, op zoek naar zijn klasgenootjes. En ondanks dat ik normaal graag het strikken samen met hem uitvoer, zie ik dat zijn beweeglijkheid (en zijn haast) niet bevorderlijk zijn voor een strikpoging. Mijn aanwijzingen komen dan ook niet bij hem binnen. De pauze is echter kort en omdat ik Job ook zijn “renmomentje” gun, besluit ik hem te helpen. Job krijgt vast nog wel een gelegenheid om het strikken te oefenen.

Strikken, het is niet de enige vaardigheid die een kind moet leren. Veel vaardigheden leren kinderen om zelfstandig te worden, denk aan opruimen, aankleden, wassen en strikken. Maar om later een baan te bemachtigen, en/of jezelf verder te ontwikkelen zijn weer andere vaardigheden van belang.  Sommige vaardigheden aanleren zijn best ingewikkeld voor jonge kinderen. Zeker als ze deze met een paar oefeningen of voorbeelden moeten leren. Soms helpt het om vaardigheden op te delen in kleine stapjes.

Maar hoe zit dit dan met een vaardigheid als lezen? Wat geven we kinderen dan als eerste stapje? En welke verdere stappen zijn nodig om in groep 3 te leren lezen?

Bij Alfa-bedding zeggen we: Leer ze spreken en luisteren, speel met letters en woorden door te kijken en te vergelijken en werk aan taalbewustzijn. De klank bij letters en woorden passen we pas toe als het kind eerst voldoende heeft mogen oefenen net zoals bij strikken.

“Yes!’ Job springt op en vliegt met een vaart bij me vandaan. Met zijn gestrikte schoenen rent hij achter zijn klasgenootjes aan. “Ik doe mee…”hoor ik nog net in de verte.

Aquilien

En jij? Doe jij ook mee? Wil jij ook weten hoe je de vaardigheid lezen in stapjes aan kunt bieden? Kijk dan eens op www.alfa-bedding.nl

Share this Post

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*